032 Введение. Духовные дары ДУХОВНЫЕ ДАРЫ (том I) ВВЕДЕНИЕ Дар пророчества проявился в церкви с возникновением иудеев как избранного народа, и хотя вследствие упадка их духовной жизни он несколько столетий отсутствовал, все же в конце иудейского периода он появился снова как предвестник Мессии. Захария, отец Иоанна Крестителя, "исполнился Духа Святого и пророчествовал". Симеон, человек благочестивый и богобоязненный, ожидавший утешения Израиля, вошел по внушению Духа в храм и пророчествовал об Иисусе, говоря о Нем: "Свет к просвещению язычников и в славу народа Твоего Израиля". Анна - пророчица также "говорила о Нем всем ожидавшим избавления в Иерусалиме". Но не было между пророками большего, чем Иоанн Креститель, избранного Богом для того, чтобы представить Израилю "Агнца Божия, Который берет на Себя грехи всего мира". Христианский период начался с излития Святого Духа и тогда среди верующих появилось множество различных даров. Они были так обильны, что ап. Павел, обращаясь к Коринфской церкви, мог сказать: "Каждому дается проявление Духа на пользу", каждому в церкви, а не в мире, как многие применяют это место. После великого отступления духовные дары стали проявляться реже и по-видимому, на этом основании многие современные христиане считают, что они были ограничены периодом ранней христианской церкви. Но спрашивается, не произошло ли исчезновение этих даров вследствие заблуждений и неверия церкви? И когда народ Божий вернется к вере и жизни первых христиан (чего он непременно достигнет путем возвещения заповедей Божьих и веры в Иисуса), то не воспроизведет ли и не умножит ли "Поздний дождь" эти дары? По аналогии мы имеем все основания ожидать их. Несмотря на [134] отступление в течение иудейского периода, последний начался и закончился особенными проявлениями Духа Божия. И было бы ошибочно полагать, что христианский период (свет которого по сравнению с откровениями в Ветхом Завете подобен солнечному, если его сравнить со слабыми лучами луны), ознаменовавшийся столь славным началом, закончится во тьме. Если особенное проявление Духа было необходимо для того, чтобы приготовить людей к Первому пришествию Христа, то насколько же более оно необходимо для приготовления их к Его Второму пришествию, особенно если учесть, что последние дни чреваты серьезной опасностью в связи с проявлением ложных пророков, которые будут иметь силу творить великие знамения и чудеса, чтобы обольстить если возможно и избранных. Наш Спаситель, давая нам поручение, говорит следующее: "Идите по всему миру и проповедуйте Евангелие всей твари. Кто будет веровать и креститься, спасен будет, а кто не будет веровать, осужден будет. Уверовавших же будут сопровождать сии знамения: именем Моим будут изгонять бесов, будут говорить новыми языками, будут брать змей, и если что смертоносное выпьют, не повредит им. Возложат руки на больных и они будут здоровыми". Марк. 16:15-18. Перевод Кемпбелла говорит: "Эти чудесные силы посетят верующих". Духовные дары получили не только апостолы, но и все верующие. Посему стоит вопрос: "Кто получит их? - Те, которые верят. Как долго они будут продолжаться? - Нет ограничения во времени; обетование исполняется параллельно с великим поручением проповедовать Евангелие и простирается в своем действии к последнему верующему". Между тем, нередко возражают, что помощь в виде даров была оказана только апостолам и тем, кто поверил через их проповедь. Когда же они исполнили свое поручение и Евангелие утвердилось, то дары, якобы, прекратились в том поколении. Посмотрим, было ли в действительности великое Евангельское поручение выполнено тем поколением христиан. "Итак, - читаем мы, - [135] идите, и научите все народы, крестя их во имя Отца, и Сына и Святого Духа, уча их соблюдать все, что Я повелел вам; и се Я с вами во все дни, до скончания века" (Матф. 28:19. 20). Обетование Господа, выраженное в словах: "Се, Я с вами во все дни, до скончания века", - свидетельствует о том, что проповедь Евангелия не должна была ограничиться рамками первоапостольской церкви. Спаситель не говорит: "Я с вами, апостолы, до скончания века", но Он говорит: "Я с вами до скончания века". Было бы ошибочно утверждать, что под этими словами подразумевается иудейский период, так как он уже окончился со смертью Христа на кресте. Отсюда можно заключить, что проповедь Евангелия и веры в него по-прежнему будет сопровождаться теми же духовными дарами. Поручение, которое в свое время получили апостолы, распространяется на весь христианский период. Следовательно, дары исчезли лишь по причине духовного отступления и снова появятся, когда вера и жизнь современных христиан будут соответствовать вере и жизни христиан первых веков. Из 1Кор. 12:28 мы видим, что Господь наделил Свою церковь различными духовными дарами и они должны в ней оставаться. К такому заключению мы приходим на основании того, что не находим в Писании никаких текстов, указывающих на их отмену. Где доказательство того, что они отм?6? 032 Introduction. Spiritual gifts SPIRITUAL GIFTS (Volume I) INTRODUCTION The gift of prophecy manifested in the church with the emergence of the Jews as the chosen people, and even though as a result of the decline of their spiritual life, he was absent for several centuries, yet at the end of the Jewish period, he appeared again as a harbinger of the Messiah. Zachary, father of John the Baptist, "filled with the Holy Spirit, and prophesied." Simeon, a devout man and God-fearing, waiting the consolation of Israel, has entered through the Spirit into the temple, and prophesied about Jesus, telling Him: "Light to lighten the Gentiles, and the glory of thy people Israel." Anna - a prophetess also "spoke about the child to all who were looking for redemption in Jerusalem." But there was more between the prophets than John the Baptist was chosen by God to introduce to Israel "the Lamb of God, who takes away the sins of the whole world." Christian period began with the outpouring of the Holy Spirit, and then a host of different gifts among the faithful. They were so abundant that up. Paul, writing to the church at Corinth, he could say: "To each is given the manifestation of the Spirit for the benefit of" everyone in the church, not in the world, how many people use this place. After the retreat of the great spiritual gifts began to appear less and apparently for this reason, many Christians today believe that they were limited to the period of the early Christian church. But the question is not whether the disappearance of these gifts due to misconceptions and lack of faith of the Church occurred? And when the people of God will return to the faith and life of the early Christians (which he certainly reached by the proclamation of the commandments of God and faith in Jesus), you will not reproduce and multiply there if the "latter rain" these gifts? By analogy, we have every reason to expect them. In spite of the [134] retreat for Jewish period began and ended last special manifestations of the Spirit of God. And it would be a mistake to think that the Christian period (the light is compared with the revelations in the Old Testament is like the sun, if you compare it with the weak rays of the moon), marked as a nice beginning to end in darkness. If a particular manifestation of the Spirit was necessary in order to prepare the people for the first coming of Christ, how much more it is necessary to prepare them for His Second Coming, especially when you consider that the last days are fraught with serious danger due to the manifestation of the false prophets, who will have the power to perform great signs and miracles to deceive even the elect if possible. Our Savior, giving us instruction, says the following: "Go into all the world and preach the gospel to every creature who believes and is baptized will be saved, but whoever does not believe will be condemned who believe these signs will accompany:.. In my name shall they cast out devils; they shall speak with new tongues. They shall take up serpents and if they drink anything deadly, not hurt them. they shall lay hands on the sick and they shall recover. " Mark. 16: 15-18. Translation Campbell says, "These miraculous powers to visit the believers." Spiritual gifts are received not only the apostles, but all believers. Therefore the question is: "Who will get them - Those who believe how long they will last - No time limit, the promise is executed in parallel with the Great Commission to preach the Gospel and extends its action to the last believer?.?." Meanwhile, often argue that the aid in the form of grants was provided only to the apostles and those who believe through their preaching. When they performed their mission and confirmed the gospel, then gifts allegedly stopped in that generation. Let us see whether in fact the great gospel commission is satisfied that generation of Christians. "So - we read - [135] go, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit, teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and behold I am with you all the days until end of the age "(Matt. 28:19. 20). The promise of the Lord, expressed in the words: "Behold, I am with you always, until the end of time", - it indicates that the preaching of the Gospel should not limit the scope of the early church. The Savior says: "I am with you, apostles, until the end of time", but he says: "I am with you until the end of the century." It would be wrong to say that these words meant the Jewish period, as it has already ended with the death of Christ on the cross. We can therefore conclude that the preaching of the Gospel and the faith in him will continue to be accompanied by the same spiritual gifts. The commission, which at one time received the Apostles, extends to the whole Christian period. Therefore, the gifts are gone just because of the spiritual retreat and reappear when the faith and life of Christians today will meet the faith and life of Christians of the first centuries. From 1 Cor. 12:28 we see that the Lord gave His church various spiritual gifts, and they should remain in it. This is the conclusion we arrive on the grounds that do not find in Scripture any text pointing to their abolition. Where is the proof that they elev? 6? | |