Святейший Патриарх Московский и всея Руси Кирилл обратился к архипастырям, пастырям, диаконам, монашествующим и всем верным чадам Русской Православной Церкви с традиционным Пасхальным посланием.
Смотрите, какую любовь дал нам Отец,
чтобы нам называться и быть детьми Божиими.
(1 Ин. 3:1)
Преосвященные архипастыри, всечестные пресвитеры и диаконы, боголюбивые иноки и инокини, дорогие братья и сестры!
ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!
Этими радостными и жизнеутверждающими словами сердечно приветствую всех вас, дорогие мои, и поздравляю с великим и спасительным праздником Пасхи.
Праздником праздников и торжеством из торжеств именует Церковь сей святой день устами одного из вселенских учителей святителя Григория Богослова. И в этом заключается глубокий духовный смысл, ибо «настолько Пасха превосходит все торжества, не только человеческие и земные, но даже Христовы и для Христа совершаемые, насколько солнце превосходит звезды» (Слово 45. На Святую Пасху). В славном Воскресении Господа Иисуса, ставшем важнейшим событием в истории спасения человеческого рода, заключается самый смысл и глубинная суть нашей веры, сердцевина и мощная сила христианского послания миру. Вся наша проповедь в эти дни умещается всего в два слова. «Христос воскресе! — Сказав сие, что могу сказать более? Все сказано!» — восклицает святитель Филарет, митрополит Московский (Слово в день Святой Пасхи, 18 апреля 1826 года).
История человечества после грехопадения Адама — это история непрерывной борьбы добра со злом. Проявив непослушание Создателю, люди впустили в свою жизнь и в мир грех, а вместе с ним страдания и болезни, тление и смерть. Но, самое главное, грех разлучил людей с Богом, Который зла не сотворил и чужд всякой неправды. Ни один праведник не был способен преодолеть это трагическое разделение, эту огромную духовную пропасть, поскольку исключительно человеческими силами сделать это невозможно. И потому, как говорит святитель Григорий Богослов, «мы возымели нужду в Боге воплотившемся и умерщвленном, чтобы нам ожить» (Слово 45. На Святую Пасху).
Иными словами, Воскресение Христово стало тем прорывом в вечность, благодаря которому была преодолена человеческая ограниченность и утолена жажда единения с Богом. Пасха — это торжество безграничной любви Творца к людям, «ибо так возлюбил Бог мир, что отдал Сына Своего Единородного, дабы всякий верующий в Него, не погиб, но имел жизнь вечную» (Ин. 3:16).
Но что значит праздновать Пасху в мире, отягощенном болью и страданиями, изнемогающем от войн и конфликтов, полном ненависти и злобы? Что значит петь «смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав», когда смерть остается очевидным завершением земной жизни каждого из нас? Безусловно, Пасха не отменяет реального присутствия смерти во Вселенной, но теперь человеческая боль и трагедия земного бытия превозмогаются Воскресшим Господом Иисусом, даровавшим нам, его ученикам и последователям, необоримую надежду на обретение вечной жизни. Смерть отныне для нас, христиан, — более не разлука, но радостная встреча и чаемое воссоединение с Богом.
Христос, первенец из умерших (1 Кор. 15:20), показал нам единственно возможный путь преодоления греха и смерти. Это путь любви. И об этой любви мы призваны свидетельствовать всему миру. И свидетельствовать призваны в первую очередь примером собственной жизни, ибо по тому узнают все, что мы ученики Спасителя, если будем иметь любовь между собою (Ин. 13:35).
Любовь, которая, по слову апостола Павла, есть совокупность совершенств (Кол. 3:14), — это наивысшая и величайшая из христианских добродетелей. С переходом в вечность, когда мы сподобимся узреть Самого Господа, наша вера превратится в знание, а надежда на спасение по милости Божией достигнет осуществления. Однако же любовь никогда не перестанет (1 Кор. 13, 8) и никогда не изменится.
Как замечательно пишет святитель Игнатий (Брянчанинов), совершенство христианства состоит в совершенной любви к ближнему (Аскетические опыты. О любви к ближнему). А что значит «совершенная любовь»? Это любовь, которая простирается до любви к незнакомым людям, к недоброжелателям и даже к врагам. Это любовь жертвенная, которая превосходит всякое человеческое разумение, поскольку не укладывается в рамки обыденной житейской логики. Стяжать ее можно через духовный подвиг, привлекающий благодать Божию, которая и дарует нам возможность отвечать любовью на ненависть и добром на зло.
Именно такую любовь явил к нам Христос, ради нашего спасения претерпевший страшные унижения, крестные страдания и мучительную смерть. Его всепобеждающей и все наполняющей любовью был до основания сокрушен ад, а для всего человечества открыты, наконец, врата рая. В любых обстоятельствах жизни мы призваны помнить о том, что на самом деле силы зла иллюзорны и не столь велики, ибо не могут сравниться с силами любви и добра, единый источник которых — Бог. Будем помнить и о том, что лучший ответ и действенное средство противления греху и неправде — наша искренняя и исхо Patriarch of Moscow and All Russia Kirill addressed the archpastors, pastors, deacons, monks and all the faithful children of the Russian Orthodox Church with the traditional Easter message.
See what love the Father has given us,
that we should be called children of God.
(1 John 3: 1.)
Most Reverend hierarchs, honorable presbyters and deacons, God-loving monks and nuns, dear brothers and sisters!
CHRIST IS RISEN!
These joyful and life-affirming words cordially greet all of you, my dear, and congratulations on the great and saving feast of the Passover.
Feast celebrations of the celebrations it was the Church this holy day by the mouth of one of the universal teachers of St. Gregory the Theologian. And therein lies a deep spiritual meaning for "Easter is so superior to all the celebrations, not only human and earthly, but even Christ and for Christ, committed as the sun surpasses the stars" (Word 45. On the Holy Pascha). In the glorious resurrection of Jesus, which has become the most important event in the history of salvation of the human race, is the most profound meaning and the essence of our faith, a powerful force and the core of the Christian message to the world. All our preaching these days fits just two words. "Christ is Risen! - Having said this, I can say more? All said! "- Exclaims Saint Filaret, Metropolitan of Moscow (the word for Easter day, April 18, 1826).
The history of mankind after the Fall of Adam - is the story of a continuous struggle between good and evil. Disobeyed the Creator, let people into your life and into the world of sin, and with it suffering and sickness, decay and death. But, most importantly, sin separated people from God, who had not done evil and alien to all unrighteousness. None of the righteous was not able to overcome this tragic division, this great spiritual abyss, since only human strength to make it impossible. And therefore, as St. Gregory the Theologian says, "we have had need of God incarnate and mortification, that we come to life" (Homily 45 on the Holy Easter).
In other words, the resurrection of Christ was the breakthrough into eternity, by which was overcome human limitations and quench the thirst of union with God. Easter - a celebration of infinite love of the Creator to the people, "For God so loved the world that He gave His only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life" (John 3:16.).
But what it means to celebrate the Passover in the world, burdened by pain and suffering, weary of wars and conflicts, full of hatred and malice? What does it mean to sing "death by death, and upon those in the tombs bestowing life" when death is clearly the completion of the earthly life of each of us? Of course, Easter does not negate the real presence of death in the universe, but now the pain and tragedy of human earthly existence overcomes the Risen Lord Jesus, who gives us his disciples and followers, invincible hope of eternal life. Death is now for us Christians - no more separation, but a joyful meeting with tea and reunion with God.
Christ, the firstborn from the dead (1 Cor. 15:20), showed us the only possible way to overcome sin and death. This is the way of love. And we are called to witness to the world about the love. And witness called in the first place an example of his own life, because on this all will know that we are disciples of the Savior, if we love one another (Jn. 13:35).
Love, which, according to the Apostle Paul, there is the bond of perfection (Col. 3:14.) - Is the highest and greatest of Christian virtues. With the transition into eternity, when we be worthy to behold the Lord, our faith turns into knowledge, and hope for salvation by God's grace to reach implementation. However, the love never fails (1 Cor. 13: 8), and will never change.
How wonderful writes St. Ignatius (Bryanchaninov), Christian perfection consists in perfect love of neighbor (ascetic experience. On the love of one's neighbor). And what does the "perfect love"? It is a love that extends to the love of strangers, to the detractors and even enemies. This sacrificial love that surpasses all human understanding, because it does not fit into the framework of ordinary everyday logic. It can acquire through spiritual endeavor that attracts the grace of God, which gives us the opportunity to respond with love to hatred, and good for evil.
That's the kind of love revealed to us the Christ for our salvation endures terrible humiliation, godparents suffering and painful death. His all-conquering and all filled with love has been crushed to the ground Hell, and open for all of humanity, finally, the gates of heaven. In all circumstances of life we are called to remember that in fact the forces of evil are illusory and not so great, because they can not be compared with the forces of love and kindness, the definitive source of which - God. Let us remember that the best answer and an effective means of resistance to sin and sin - our sincere and iskho | |